Högintensiv intervallträning

En av de allra största trenderna inom träning just nu är högintensiv intervallträning. Oavsett om du ligger på i löparspåret, på cykelsadeln eller i gymmet är det denna typ av intervallträning du skall pyssla med. När du jobbar med högintensiv intervallträning, eller HIIT som det ofta förkortas, är tanken att du ska träna på 85-100% av din maxpuls. Idén är att du ska få ut så mycket som möjligt av din träning, på kortast möjliga tid. Upplägget garanterar att du kommer att öka både styrka, kondition och syreupptagningsförmåga, samt förbättra din fettförbränning. klicka här för att läsa mer om denna effektiva och populära träningstrend!

HIIT är extremt effektivt

Denna träningsmetod kombinerar kondition och styrka i intervallform, och tanken är att du ska ta ut dig så mycket du bara kan i varje intervall. Du jobbar explosivt och musklerna får jobba extremt hårt under kort tid. På så vis pressar du kroppen till det yttersta, vilket kommer göra att du orkar mer och mer för varje gång. Dessutom är träning mycket effektivt för dig som vill gå ner i vikt, men samtidigt öka din ork och muskelmassa. En av anledningarna till att högintensiv träning är så effektiv vid viktnedgång är att den explosiva träningen får musklerna att ställa in sig på hård fysisk aktivitet. Detta signalerar till kroppen att mer energi behövs, vilket kickar igång fettförbränningen. En typ av HIIT-träning som blivit allt mer populär är så kallad tabata, vilket är korta, mycket intensiva träningspass, som ofta bara varar 4 minuter. Detta efter att man på 90-talet visade att 4 minuters högintensiv träning hade större effekt på kondition och mjölksyretålighet än en hel timmes lågintensiv träning. För att få optimal effekt med HIIT kan du komplettera din vanliga träning med programmet, och baka in högintensiva intervaller i träningen ett par gånger per vecka.

Återhämtningen är viktig

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att högintensiv intervallträning är väldigt effektivt för att både förbättra konditionen, styrkan och för att gå ner i vikt. Dessutom är träningen väldigt rolig, dels eftersom du kommer att få en kick av att pressa dig själv till gränsen för vad du klarar av, dels eftersom du snabbt kommer att märka att du gör framsteg. Att den högintensiva träningen dessutom sparkar igång produktionen av må-bra-hormonet dopamin är ytterligare ett stort plus. Icke desto mindre är det otroligt viktigt att låta kroppen vila sig mellan passen, genom att fylla på med god och näringsriktig mat, ordentligt med sömn och kanske emellanåt varva med lite lugnare pass i form av yoga och stretch. Gör du det kommer du märka att kroppen blir starkare och starkare, vilket gör det lättare att klara av alla äventyr som livet har att erbjuda. Testa högintensiv intervall träning redan idag, och förundras över vilka fascinerande effekter det har på ditt välbefinnande. Vi kan lova att du snart kommer att se fram emot nästa pass!

originmag